arcamagna
archivio

Con la professoressa Elena Santagati, del Dipartimento di Civiltà Antiche e Moderne dell’Università degli Studi di Messina, abbiamo studiato i rudimenti della Paleografia, ciò ci ha consentito un approccio critico alle antiche scritture ed una migliore conoscenza dei materiali scrittori (tavolette cerate, papiro, pergamena, carta), allo scopo di interpretare i manoscritti e trarne tutti i documenti utili alla loro decodifica.

Abbiamo appreso che le scritture si dividono in libraria, corsiva e cancelleresca.

La scrittura libraria è adoperata nei manoscritti destinati alla lettura di molti, cioè nei libri o codici. E’ chiara, armoniosa nelle dimensioni e proporzioni, regolare per l’allineamento e l’esattezza del tracciato.

La scrittura corsiva si usa per le note di uso personale, quotidiano, lettere e documenti. Ha un tracciato piuttosto veloce (manu currente scribitur), è ricca di legature e irregolare nell’esecuzione dei singoli tratti.

La scrittura cancelleresca è utilizzata nelle cancellerie progredite, ha come base la scrittura corsiva della rispettiva regione ma tende verso forme tipiche e distintive della specifica cancelleria. Le forme sono artificiose, ricche nei tratteggi, a scopo ornamentale e a garanzia dell’autenticità dei documenti emanati dalla cancelleria.

Per scrittura normalizzata si intende un modello costruito attraverso l’istruzione scolastica e l’influsso di letture e del gusto estetico. La scrittura cotidiana invece è comunemente usata nello scrivere individuale e soggiace alle tendenze naturali collegate con l’atto dello scrivere (rapidità del tracciato, semplificazione dei segni).

La scrittura si definisce maiuscola quando tutte le lettere hanno eguale altezza e possono essere comprese nel sistema bilineare ( due righe parallele); minuscola quando è costituita da lettere di diversa altezza, con aste ascendenti e discendenti, scritte dentro un sistema quadrilineare (di quattro righe parallele).

Nella scrittura corsiva sono frequenti le legature, ossia collegamenti spontanei e naturali tra due e più lettere. I nessi invece sono fusioni, pensate e volute dei tratti di due lettere successive così che qualche tratto diventa comune per ambedue le lettere. L’abbreviazione consiste nello scrivere un vocabolo tralasciandone alcune lettere e utilizzando un segno particolare per indicarne la mancanza (avevano lo scopo di risparmiare materiale scrittorio, assai costoso e di datare e localizzare le scritture).

Citiamo alcune delle abbreviazioni in cui ci siamo imbattuti:

DS=Deus; IHS= Jesus; XPS= Christus; SPS= Spiritus; SCS= Sanctus; DMN= Dominus; EPS= Episcopus (per troncamento);

A.U.C.(ab Urbe condita); S.P.Q.R Senatus Populusque Romanus (per sigla).

Altrettanto interessante è stato lo studio dei materiali scrittori: il codex o codicillus (più tavolette cerate  riunite per mezzo di fili di ferro); il papiro (che si otteneva ponendo 18-25 strisce longitudinali per fusto),  fogli incollati con pasta di farina e aceto formavano il rotolo o volumen; la pergamena (pelle animale, ovina, caprina e vitellina, conciata e preparata per accogliere l’inchiostro), nel medioevo veniva chiamata con il termine charta. La pergamena, costosa, era spesso riutilizzata, cancellando lo scritto precedente, mediante un lavaggio col latte o raschiandolo. La carta, inventata dai cinesi nel I secolo d.c. e conosciuta dagli arabi nel 751 d.c., si diffuse nella Spagna musulmana (Valencia 1056), a Bisanzio (X/XI sec.), in Sicilia (XII sec., mandato di Adelasia), a Genova, Venezia, a Fabriano (dove nel 1282 viene introdotto il marchio di fabbrica, filigrana).

Nella seconda metà del 400 la carta sostituisce la pergamena anche nei codici più lussuosi.

Mentre gli scriptoria monastici diventarono centri esclusivi della produzione di codici durante tutto il primo medioevo, dal secolo VI/VII fino al XII tali centri sorsero presso le università e i codici si scrivevano ed erano venduti dai librai. Si moltiplicarono le botteghe in cui si preparava la materia scrittoria pergamena o, più tardi, la carta e si provvedeva insieme alla produzione e alla vendita.

Uno scriba dell’VIII sec., dopo aver terminato la copiatura del libro in scrittura visigotica, scrisse:

“O beatissime lector, lava manus tuas et sic librum adprehende, leniter folia turna, longe a littera digitos pone. Quia qui nescit scribere, putat hoc esse nullum laborem. O quam gravis est scriptura: oculos gravat, renes frangit, simul et omnia membra contristat. Tria digita scribunt, totus corpus laborat. Quia sicut nauta desiderat venire ad proprium portum, ita et scriptor ad ultimum versum. Orate pro Martirio indignum sacerdotem vel sciptorem”

Ci siamo infine, sorretti dalla consapevolezza dell’importanza del lavoro dello scrittore, cimentati nella lettura di alcuni esempi di scrittura: la capitale elegante, capitale rustica, capitale corsiva, maiuscola insulare, carolina del nono secolo, precarolina di Nonantola, onciale, semionciale, di cui abbiamo altresì consultato la trascrizione (dal volume S. Costanza, Exemplaria Paleographica, Messina 1981)

ANALISI DEI DOCUMENTI

Tav. I: scrittura capitale elegante

Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Vat. Lat. 3256, Sec. IV, c. 3v: Virgilio, Georgiche.

Atque alius latum funda iam uerberat amnem

alta petens pelagoque alius trahit umida lina

tum ferri rigor atque argutae lammina serrae

nam primi cuneis scindebant fissile lignum

tum uariae uenere artes. Labor omnia uicit

improbus et duris surgens in rebus aegestas

prima Ceres ferro mortalis uertere terram

instituit cum iam glandes atque arbuta sacrae

deficerent siluae et uictum Dodona negaret

mox et frumentis labor additus ut mala culmos

esset robigo segnisque horreret in aruis

carduus intereunt segetes subit aspera silua

lappaeque tribolique interque nitentia culta

infelix Iolium et steriles dominantur auenae

quod nisi et adsiduis terram insectabere rastris

et sonitu terrebis aues et ruris opaci

falce premes umbras uotisque uocaueris imbrem

heu magnum alterius frustra spectabis aceruum

cuncussaque famem in siluis solauere quercu

dicendum et quae sint duris agrestibus arma

Tav.II scrittura capitale rustica

Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Vat. Lat. 3225, Sec. IV, c. 4r Virgilio, Georgiche.

Singula dum capti circumuectamur amore

hoc satis armentis. Superat pars altera curae

Lanigeros agitare greges hirtasque capellas.

Hic labor, hinc laudem fortes sperate coloni

nec sum animi dubius, uerbis ea uincere magnum

quam sit et angustis hunc addere rebus honorem

sed me Parnasil deserta per ardua dulcis

raptat amor; iuuate ire iugis qua nulla priorum

Castaliam molli deuertitur (de soprescr.) orbita clivo.

Nunc ueneranda Pales magno nunc ore sanadum (corr.: sonandum)

Incipiens stabulis edico in mollibus herbam

Carpere oues dum mox frondosa reducitur aestas,

et multa duram (m soprascr.) stipula felicumque maniplls

sternere subter hunum glacies ne frigida laedat

molle pecus scabiemque ferat turpisque podagras.

Post hinc digressus iubeo (u soprascr.) frondetia capris

arbuta sufficere et fluuios praebere recentes,

at stabula a uentis hiberno opponere soli,

ad medium conuersa diem, cum frigidus olim

lam cadit extremoque inrorat Aquarius anno

haec quoque non cura (a soprascr.) nobis leuiore tuendae.

Tav.III: scrittura capitale corsiva

Tavoletta dacica, an. 142 pag. 2-3, Blasenford, coll. priv.,

Steffens tav. 8: contratto di vendita

Dasius Breucus emit manclpioque accepit

puerum apalaustum siue is quo alio nomine

est natione grecum apocatum pro uncibus duabus

denariis DC de bellico alexandri fide rogato M. Uibio Longo

eum puerum sanum traditum esse (soprascr.) furtis noxaque

solutum erronem fugitium caducum non esse

prestari et sii quis eum puerum quo de agitur

partenve quam quis ex eo euicerit quo minus

emptorem supra scriptum eunve ad quem ea res pertinebit

uti frui habere possidereque recte liceat

tunc quantum id erit quod ita ex eo euic-

tum fuerit

 

tantam precuniam duplam (soprascr.) probam recte dari fide rogauit

[Dasius Breucos dari fide promisit]

 

Bellicus Alexandri idem fide sua esse

iussit Uibius Longus

proque eo puero qui supra scriptus est pretium

eius denarios DC accepisse et habere se dixit

Bellicus Alexandri a Dasio Breuco

actum Kanabis legionis XIII geminae XVII kalendas iunias

Rufino et Quadrato consulibus

 

Tavoletta pompeiana, an. 57, pag. 2-3, Napoli, Mus. Na Steffens tav. 5: contratto di vendita

Sestertiorum numorum

quae pecunia in stipu-

latum Luci Caecili lucundi

uenit ob auctionem

Tulliae Lampuridis

mercede minus

persoluta habere

se dixit Tullia

Lampyris ab Lucio Caecilio

Iucundo

actum Pompeis X kalendas ianuarias

Nerone Caesare II

Lucio Caesio Martiale consulibus

Tav. VIII: scrittura maiuscola Insulare

       Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod.Barb.

dilectus a deo dicitur et huic ma-

trem suam lens ad crucem com-

mendault deus uirginem uir-

go commendaret denique mani-

festans in euangelio quod erat

Ipse incorruptibiles uerbi opus

Incoans solus uerbum esse

nec lucem a tenebris conprehen-

sam fuisse testatur primum

signum Imponens quod In nup-

tis fecit deus ut ostenderet quod

erat Ipse legentibus demon-

straret quo ubi dominus inuitatur

difficere nuptiarum uinum

debeat ut ueteribus Inmota-

tis noua omnia que a christo

Instituuntur appareant

de quo singula queque in minis-

terio acta uel dicta euangelii

ratio querentibus monstrat

hoc autem euangelium scribsit

in assia post quam in pa-

thomas insula apocalip-

sin scribserat ut tui in prin-

cipio canonis incorruptibile

principium in genisi et Incor-

ruptibilis finis per uirginem

In apocalipsi redderetur

dicente christo ego sum alba

et omega et hic est iohanis qui

sciens super uenis diem re-

cessus sui conuocatis disci-

pulis suis in effeso per multam

signorum experimenta con-

probans christum discendens in

defossum sepulture sue

locum facta oratione pos-

situs est ad patres suos tam

extraneus a dolore quam

a corruptione carnis alie-

nus inuenitur qui et si post

omnes euangelium scribsi se

dicitur tamen dispositione ca-

nonis ordinati post matheum

ponitur quoniam in domino

que nouissima sunt non uelut

extrema et abiecta numero

sed plenitudinis opera per-

fecta sunt et hoc uirgine de-

debatur quorum tamen uel

scribtorum tempore depo-

sitio uel librorum.

Lat. 570, Sec. VIII, c. 123  r:  Vangeli.

Tav. VI: scrittura semionciale

Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Vat. Lat. 3375, Sec. VI, c.91r: S. Agostino, Florilegio.

Mon)tibus sanctis diligit dominus portas sion, inde enim psalmus incipit: nec aliquid de illo uel de illa dixerat cuius fudamenta intellegi uoluit dicens: fudamenta eius in montibus sanctis, sed quia sequitur diligit dominus portas sion; ergo fundamenta uel domini uel sion, ad faciliorem sensum magis sion, ut fundamenta ciuitatis accipiantur. Sed quia in hoc pronomine quod est eius genus ambiguum est, omnis enim generis est hoc pronomen, idest masculini et feminini et neutri in graeco autem in feminino genere dicatur: αυτoς αυτoς masculino et neutro: αυτυ autu, et habet codex graecus autu cogit intellegere non fundamenta sion, sed fundamenta domini, idest quae constituit dominus de quo dictum est aedificans hierusalem dominus, nec sion tamen nec dominum  antea nominauerat cum diceret fundamenta eius in montibus sanctis, sic et hic nondum nominato infante dictum est, occurrit ei et quaerebat eum occidere, ut de quo dixerit in consequentibus agnoscamus, quamquam etsi de mosen quisque accipere uoluerit non est magnopere resistendum. Ilum potius quod sequitur si fieri potest intellegatur quid sibi uelit ideo recessisse angelum ab interfectione cuius libet eorum quia dixit mulier, stetit sanguis circumcisionis infantis, non  enim aut recessit ab eo propter quod circumcidit infantem, sed quia stetit sanguis circumcisionis. Non quia cucurrit sed quia stetit magno nisi fallor sacramento.

XCIIII       De id quo assidue deus dicit: indurabo corro pharaonis

                    ex eodem libro quaestionum de oxodo

Assidue deus dicit: indurabo cor pharaonis, et uelut causam infert cur hoc facet: indurabo inquit cor pharaonis, etiam implebo signa mea et portenta mea in aegypto. Tamquam necessaria fuerit obduratio cordis pharaonis, ut signa dei multiplicarentur uelim plerentur in aegypto. Uditur ergo deus vene cortibus malis ad id quod uultos tendere bonis, uel quos facturus est bonos, et quamuis unnius cuiusque cortis in  malitia qualitas, idest quale cor habeat ad malum suo fiat uitio quod inolebit ex arbitrio uoluntatis, ea tamen uoluntate mala ut huc uel illuc moueantur, cum siue huc siue illuc male moueantur causis, fit quibus animus propellitur quae causae ut exsistant uel non exsistant, non est in hominis potestate, sed ueniunt ex occulta prouidentia iustissima plane et sapientissima uniuersum quod creauit disponentis et amministrantis dei. Ut ergo tale cor haberet et pharao quod patientia dei non moueretur ad pietatem, sed potius ad impietate uitii propri fuit, quod

Tav.IV: scrittura onciale.

Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Vat. Lat. Lat. 5757, p. 90: Cicerone, De re publica; S.Agostino, Enarratio in Psalmos.

Scriptio inferior: sec. IV

Ulla sit  ad re                                                                          entem sus-

Publica adeundi cau-                                                            cepturus ul-

Sa lustior quam                                                                     lam rei publicae par-

Ne inprobis ne-                                                                      tem extra quam                                 

Ue ab isdem                                                                           si eum tempus

Lacerari rem                                                                           et necessitas

Publicam patiatur cum                                                         coegerit qua

Ipsi auxilium                                                                            si uero maior

Ferre si cupiat                                                                        cuiquam nec-

Non queant il-                                                                        assitas acci-

La autem ex-                                                                           dere posset

Ceptio cui pro-                                                                        quam accidit

Bari tandem                                                                            nobis in qua

Potest quod                                                                            quid facere

Negant sapi-                                                                            potuissem

Scriptio superior: sec. VII

Mortl sis. Ubi est mors contentio tua, ubi est mors aculeus tuus. Sed quare

Iam gaudentia? Quia portant manipulos suos. Quia euntes ibant et flebant mittentes semina sua? Quare autem hoc quia seminant in lacrimis in gaudio metent. Isto psalmo exortati uos fuerimus maxime ad faciendam misericordiam quia hinc ascenditur, et uidetis quia ille cantat canticum graduum qui ascendit. Mementote nolite amare descendere et non ascendere. Sed de ascentione cogitate: quia qui descendebat ab hierusalem in ierichio incidit in latrones, non descenderet et non incideret in latrones. Iam ergo adam descendit et incidit in latrones. Omnes enim nos adam sumus. Sed transiit sacerdos et contempsit transiit leuita et contempsit quia lex sanare non potuit. Transiit samaritanus quidam id est dominus noster iesus christus. Ille enim dictum est. Nonne uerum dicimus quia sararitanus es et daemonium habes? Ille autem non dixit: non sum samaritanus sed dixit: ego daemonium non habeo. Samarites enim interpraetatur custos. Si diceret non sum samaritanus. Diceret non sum custos, et quis alius custodiret? Deinde ponens similitudinem. Transiit samarites et fecit cum illo misericordiam sicut scitis. Lacebat autem in uia uulneratus quia descendit. Transiens autem samaritanus non nos contempsit curauit non leuauit in iumentum, id est ad ecclesiam. Commendauit stabulario id est apostulo, dedit duos denarios unde curaretur charitatem dei et car[r] itatem proximi. In his enim duobus praeceptis tota lex pandet et prophetae. Dixit enim stabulario. Si quid amplius erogaueris in redeundo reddam tibi. Amplius erogauit apostolus quia cum omnibus apostolis permissum esset ut acceperent tam quam milites christi stipendia a prouincialibus christi.   

Tav. XII: scrittura precarolina di Nonantola

Roma, bibl. Naz. , cod. Sess. 38, an. 825-837, c.48 v: opere di S. Agostino e S. Gerolamo

at gustabit conscenderint mel immo stillabit dulcedinem

sermonis dei de quo scribtum est: Gustate et uidete

quam suauis est dominus, et quam dulcia eloquia tua gutturi

meo super mel et fauum ori meo: et qui infra montes

immo secundi a montibus fuerit quos sponsus transilit

in cantico canticorum et appellat colles consiti erunt

et imitabuntur paradisum dei: ut omnia in illis poma

pendeant doctrinarum, tunc si quis infidelitate captiuus H

est, et necdum credidit in nomine domini, et est de reliquiis

populi quondam eius israhel reuertetur ad fidem

christi: Ut quem in profetis audierat in euangelio teneat:

Hl autem montes quel stillabunt dulcedinem et colles

qui consipi fuerit postquam conuerterit dominus captiui-

tatem  populi sui israel,aedificabunt ciuitates ante

desertas et habitavunt in eis, ut una quaeque constru-

cta ciuitas abscondi super montem posita; et in psal-

mis dicidur : Fluminis impetus laetificant ciutate del;

Plantabunt quoque uineas cum noe et bibent uinum

earum et inebriantur, et audient a domino salvatore:

Bibite amici et inebriamini; Bibet autem uinum

quod se in regno patris cum apostolis suis nouum bibi-

turum esse poilicitus est; Haec est uinea sorech,cuius ul-

num cotidie in misteriis bibimus; nec hac rerum felici-

tate contenti propter delicias facient horto fatigabunt

eos ut nulla desint in eis genera uirtutum,et comedent

fructus eorum ; Qui enim plantauerit et rigauerit

ipse et comedet ;Cumque haec omnia montes et colles

Tav. XXIV: scrittura carolina del IX secolo

Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat.,  Cod. Regin. Lat. 495, Sec. IX In., c. 32v: Sulpico Severo, Vita di Martino.

Incipit epistula Seueri ad Eu-

sebium presbiterum postea episcopum

Hesterna die cum ad me plerique

monachi uenissent, inter fabulas iuges

longumque sermonem, mentio incidit libelli

mei, quem de uita beati uiri martini edidi,

studioseque eum a multis legi libentissime audiebam.

Interea indicatus mihi dixisse quendam malo spiritu

suscitatum, cur martinus qui mortus suscitasset,

flammas domibus dupulisset, ipse nuper augustus

incendio periculosae fuisset, obnoxius passioni.

O istum quisquis est miserum iudeorum in uerbis

eius perfidiam et dicta cognoscimus, qui in cruce po-

situm, dominum, his uerbis increpabant. Alios saluos

fecit, seipsum saluum facere non potest. Uere

plane iste quicumque est si illis temporibus natus

esset, et in dominum ha cuoce dicere potuisset. 

Facebook
Facebook