Con la professoressa Elena Santagati, del Dipartimento di Civiltà Antiche e Moderne dell’Università degli Studi di Messina, abbiamo studiato i rudimenti della Paleografia, ciò ci ha consentito un approccio critico alle antiche scritture ed una migliore conoscenza dei materiali scrittori (tavolette cerate, papiro, pergamena, carta), allo scopo di interpretare i manoscritti e trarne tutti i documenti utili alla loro decodifica.
Abbiamo appreso che le scritture si dividono in libraria, corsiva e cancelleresca.
La scrittura libraria è adoperata nei manoscritti destinati alla lettura di molti, cioè nei libri o codici. E’ chiara, armoniosa nelle dimensioni e proporzioni, regolare per l’allineamento e l’esattezza del tracciato.
La scrittura corsiva si usa per le note di uso personale, quotidiano, lettere e documenti. Ha un tracciato piuttosto veloce (manu currente scribitur), è ricca di legature e irregolare nell’esecuzione dei singoli tratti.
La scrittura cancelleresca è utilizzata nelle cancellerie progredite, ha come base la scrittura corsiva della rispettiva regione ma tende verso forme tipiche e distintive della specifica cancelleria. Le forme sono artificiose, ricche nei tratteggi, a scopo ornamentale e a garanzia dell’autenticità dei documenti emanati dalla cancelleria.
Per scrittura normalizzata si intende un modello costruito attraverso l’istruzione scolastica e l’influsso di letture e del gusto estetico. La scrittura cotidiana invece è comunemente usata nello scrivere individuale e soggiace alle tendenze naturali collegate con l’atto dello scrivere (rapidità del tracciato, semplificazione dei segni).
La scrittura si definisce maiuscola quando tutte le lettere hanno eguale altezza e possono essere comprese nel sistema bilineare ( due righe parallele); minuscola quando è costituita da lettere di diversa altezza, con aste ascendenti e discendenti, scritte dentro un sistema quadrilineare (di quattro righe parallele).
Nella scrittura corsiva sono frequenti le legature, ossia collegamenti spontanei e naturali tra due e più lettere. I nessi invece sono fusioni, pensate e volute dei tratti di due lettere successive così che qualche tratto diventa comune per ambedue le lettere. L’abbreviazione consiste nello scrivere un vocabolo tralasciandone alcune lettere e utilizzando un segno particolare per indicarne la mancanza (avevano lo scopo di risparmiare materiale scrittorio, assai costoso e di datare e localizzare le scritture).
Citiamo alcune delle abbreviazioni in cui ci siamo imbattuti:
DS=Deus; IHS= Jesus; XPS= Christus; SPS= Spiritus; SCS= Sanctus; DMN= Dominus; EPS= Episcopus (per troncamento);
A.U.C.(ab Urbe condita); S.P.Q.R Senatus Populusque Romanus (per sigla).
Altrettanto interessante è stato lo studio dei materiali scrittori: il codex o codicillus (più tavolette cerate riunite per mezzo di fili di ferro); il papiro (che si otteneva ponendo 18-25 strisce longitudinali per fusto), fogli incollati con pasta di farina e aceto formavano il rotolo o volumen; la pergamena (pelle animale, ovina, caprina e vitellina, conciata e preparata per accogliere l’inchiostro), nel medioevo veniva chiamata con il termine charta. La pergamena, costosa, era spesso riutilizzata, cancellando lo scritto precedente, mediante un lavaggio col latte o raschiandolo. La carta, inventata dai cinesi nel I secolo d.c. e conosciuta dagli arabi nel 751 d.c., si diffuse nella Spagna musulmana (Valencia 1056), a Bisanzio (X/XI sec.), in Sicilia (XII sec., mandato di Adelasia), a Genova, Venezia, a Fabriano (dove nel 1282 viene introdotto il marchio di fabbrica, filigrana).
Nella seconda metà del 400 la carta sostituisce la pergamena anche nei codici più lussuosi.
Mentre gli scriptoria monastici diventarono centri esclusivi della produzione di codici durante tutto il primo medioevo, dal secolo VI/VII fino al XII tali centri sorsero presso le università e i codici si scrivevano ed erano venduti dai librai. Si moltiplicarono le botteghe in cui si preparava la materia scrittoria pergamena o, più tardi, la carta e si provvedeva insieme alla produzione e alla vendita.
Uno scriba dell’VIII sec., dopo aver terminato la copiatura del libro in scrittura visigotica, scrisse:
“O beatissime lector, lava manus tuas et sic librum adprehende, leniter folia turna, longe a littera digitos pone. Quia qui nescit scribere, putat hoc esse nullum laborem. O quam gravis est scriptura: oculos gravat, renes frangit, simul et omnia membra contristat. Tria digita scribunt, totus corpus laborat. Quia sicut nauta desiderat venire ad proprium portum, ita et scriptor ad ultimum versum. Orate pro Martirio indignum sacerdotem vel sciptorem”
Ci siamo infine, sorretti dalla consapevolezza dell’importanza del lavoro dello scrittore, cimentati nella lettura di alcuni esempi di scrittura: la capitale elegante, capitale rustica, capitale corsiva, maiuscola insulare, carolina del nono secolo, precarolina di Nonantola, onciale, semionciale, di cui abbiamo altresì consultato la trascrizione (dal volume S. Costanza, Exemplaria Paleographica, Messina 1981)
ANALISI DEI DOCUMENTI
Tav. I: scrittura capitale elegante
Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Vat. Lat. 3256, Sec. IV, c. 3v: Virgilio, Georgiche.
Atque alius latum funda iam uerberat amnem
alta petens pelagoque alius trahit umida lina
tum ferri rigor atque argutae lammina serrae
nam primi cuneis scindebant fissile lignum
tum uariae uenere artes. Labor omnia uicit
improbus et duris surgens in rebus aegestas
prima Ceres ferro mortalis uertere terram
instituit cum iam glandes atque arbuta sacrae
deficerent siluae et uictum Dodona negaret
mox et frumentis labor additus ut mala culmos
esset robigo segnisque horreret in aruis
carduus intereunt segetes subit aspera silua
lappaeque tribolique interque nitentia culta
infelix Iolium et steriles dominantur auenae
quod nisi et adsiduis terram insectabere rastris
et sonitu terrebis aues et ruris opaci
falce premes umbras uotisque uocaueris imbrem
heu magnum alterius frustra spectabis aceruum
cuncussaque famem in siluis solauere quercu
dicendum et quae sint duris agrestibus arma
Tav.II scrittura capitale rustica
Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Vat. Lat. 3225, Sec. IV, c. 4r Virgilio, Georgiche.
Singula dum capti circumuectamur amore
hoc satis armentis. Superat pars altera curae
Lanigeros agitare greges hirtasque capellas.
Hic labor, hinc laudem fortes sperate coloni
nec sum animi dubius, uerbis ea uincere magnum
quam sit et angustis hunc addere rebus honorem
sed me Parnasil deserta per ardua dulcis
raptat amor; iuuate ire iugis qua nulla priorum
Castaliam molli deuertitur (de soprescr.) orbita clivo.
Nunc ueneranda Pales magno nunc ore sanadum (corr.: sonandum)
Incipiens stabulis edico in mollibus herbam
Carpere oues dum mox frondosa reducitur aestas,
et multa duram (m soprascr.) stipula felicumque maniplls
sternere subter hunum glacies ne frigida laedat
molle pecus scabiemque ferat turpisque podagras.
Post hinc digressus iubeo (u soprascr.) frondetia capris
arbuta sufficere et fluuios praebere recentes,
at stabula a uentis hiberno opponere soli,
ad medium conuersa diem, cum frigidus olim
lam cadit extremoque inrorat Aquarius anno
haec quoque non cura (a soprascr.) nobis leuiore tuendae.
Tav.III: scrittura capitale corsiva
Tavoletta dacica, an. 142 pag. 2-3, Blasenford, coll. priv.,
Steffens tav. 8: contratto di vendita
Dasius Breucus emit manclpioque accepit
puerum apalaustum siue is quo alio nomine
est natione grecum apocatum pro uncibus duabus
denariis DC de bellico alexandri fide rogato M. Uibio Longo
eum puerum sanum traditum esse (soprascr.) furtis noxaque
solutum erronem fugitium caducum non esse
prestari et sii quis eum puerum quo de agitur
partenve quam quis ex eo euicerit quo minus
emptorem supra scriptum eunve ad quem ea res pertinebit
uti frui habere possidereque recte liceat
tunc quantum id erit quod ita ex eo euic-
tum fuerit
tantam precuniam duplam (soprascr.) probam recte dari fide rogauit
[Dasius Breucos dari fide promisit]
Bellicus Alexandri idem fide sua esse
iussit Uibius Longus
proque eo puero qui supra scriptus est pretium
eius denarios DC accepisse et habere se dixit
Bellicus Alexandri a Dasio Breuco
actum Kanabis legionis XIII geminae XVII kalendas iunias
Rufino et Quadrato consulibus
Tavoletta pompeiana, an. 57, pag. 2-3, Napoli, Mus. Na Steffens tav. 5: contratto di vendita
Sestertiorum numorum
quae pecunia in stipu-
latum Luci Caecili lucundi
uenit ob auctionem
Tulliae Lampuridis
mercede minus
persoluta habere
se dixit Tullia
Lampyris ab Lucio Caecilio
Iucundo
actum Pompeis X kalendas ianuarias
Nerone Caesare II
Lucio Caesio Martiale consulibus
Tav. VIII: scrittura maiuscola Insulare
Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod.Barb.
dilectus a deo dicitur et huic ma-
trem suam lens ad crucem com-
mendault deus uirginem uir-
go commendaret denique mani-
festans in euangelio quod erat
Ipse incorruptibiles uerbi opus
Incoans solus uerbum esse
nec lucem a tenebris conprehen-
sam fuisse testatur primum
signum Imponens quod In nup-
tis fecit deus ut ostenderet quod
erat Ipse legentibus demon-
straret quo ubi dominus inuitatur
difficere nuptiarum uinum
debeat ut ueteribus Inmota-
tis noua omnia que a christo
Instituuntur appareant
de quo singula queque in minis-
terio acta uel dicta euangelii
ratio querentibus monstrat
hoc autem euangelium scribsit
in assia post quam in pa-
thomas insula apocalip-
sin scribserat ut tui in prin-
cipio canonis incorruptibile
principium in genisi et Incor-
ruptibilis finis per uirginem
In apocalipsi redderetur
dicente christo ego sum alba
et omega et hic est iohanis qui
sciens super uenis diem re-
cessus sui conuocatis disci-
pulis suis in effeso per multam
signorum experimenta con-
probans christum discendens in
defossum sepulture sue
locum facta oratione pos-
situs est ad patres suos tam
extraneus a dolore quam
a corruptione carnis alie-
nus inuenitur qui et si post
omnes euangelium scribsi se
dicitur tamen dispositione ca-
nonis ordinati post matheum
ponitur quoniam in domino
que nouissima sunt non uelut
extrema et abiecta numero
sed plenitudinis opera per-
fecta sunt et hoc uirgine de-
debatur quorum tamen uel
scribtorum tempore depo-
sitio uel librorum.
Lat. 570, Sec. VIII, c. 123 r: Vangeli.
Tav. VI: scrittura semionciale
Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Vat. Lat. 3375, Sec. VI, c.91r: S. Agostino, Florilegio.
Mon)tibus sanctis diligit dominus portas sion, inde enim psalmus incipit: nec aliquid de illo uel de illa dixerat cuius fudamenta intellegi uoluit dicens: fudamenta eius in montibus sanctis, sed quia sequitur diligit dominus portas sion; ergo fundamenta uel domini uel sion, ad faciliorem sensum magis sion, ut fundamenta ciuitatis accipiantur. Sed quia in hoc pronomine quod est eius genus ambiguum est, omnis enim generis est hoc pronomen, idest masculini et feminini et neutri in graeco autem in feminino genere dicatur: αυτoς αυτoς masculino et neutro: αυτυ autu, et habet codex graecus autu cogit intellegere non fundamenta sion, sed fundamenta domini, idest quae constituit dominus de quo dictum est aedificans hierusalem dominus, nec sion tamen nec dominum antea nominauerat cum diceret fundamenta eius in montibus sanctis, sic et hic nondum nominato infante dictum est, occurrit ei et quaerebat eum occidere, ut de quo dixerit in consequentibus agnoscamus, quamquam etsi de mosen quisque accipere uoluerit non est magnopere resistendum. Ilum potius quod sequitur si fieri potest intellegatur quid sibi uelit ideo recessisse angelum ab interfectione cuius libet eorum quia dixit mulier, stetit sanguis circumcisionis infantis, non enim aut recessit ab eo propter quod circumcidit infantem, sed quia stetit sanguis circumcisionis. Non quia cucurrit sed quia stetit magno nisi fallor sacramento.
XCIIII De id quo assidue deus dicit: indurabo corro pharaonis
ex eodem libro quaestionum de oxodo
Assidue deus dicit: indurabo cor pharaonis, et uelut causam infert cur hoc facet: indurabo inquit cor pharaonis, etiam implebo signa mea et portenta mea in aegypto. Tamquam necessaria fuerit obduratio cordis pharaonis, ut signa dei multiplicarentur uelim plerentur in aegypto. Uditur ergo deus vene cortibus malis ad id quod uultos tendere bonis, uel quos facturus est bonos, et quamuis unnius cuiusque cortis in malitia qualitas, idest quale cor habeat ad malum suo fiat uitio quod inolebit ex arbitrio uoluntatis, ea tamen uoluntate mala ut huc uel illuc moueantur, cum siue huc siue illuc male moueantur causis, fit quibus animus propellitur quae causae ut exsistant uel non exsistant, non est in hominis potestate, sed ueniunt ex occulta prouidentia iustissima plane et sapientissima uniuersum quod creauit disponentis et amministrantis dei. Ut ergo tale cor haberet et pharao quod patientia dei non moueretur ad pietatem, sed potius ad impietate uitii propri fuit, quod
Tav.IV: scrittura onciale.
Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Vat. Lat. Lat. 5757, p. 90: Cicerone, De re publica; S.Agostino, Enarratio in Psalmos.
Scriptio inferior: sec. IV
Ulla sit ad re entem sus-
Publica adeundi cau- cepturus ul-
Sa lustior quam lam rei publicae par-
Ne inprobis ne- tem extra quam
Ue ab isdem si eum tempus
Lacerari rem et necessitas
Publicam patiatur cum coegerit qua
Ipsi auxilium si uero maior
Ferre si cupiat cuiquam nec-
Non queant il- assitas acci-
La autem ex- dere posset
Ceptio cui pro- quam accidit
Bari tandem nobis in qua
Potest quod quid facere
Negant sapi- potuissem
Scriptio superior: sec. VII
Mortl sis. Ubi est mors contentio tua, ubi est mors aculeus tuus. Sed quare
Iam gaudentia? Quia portant manipulos suos. Quia euntes ibant et flebant mittentes semina sua? Quare autem hoc quia seminant in lacrimis in gaudio metent. Isto psalmo exortati uos fuerimus maxime ad faciendam misericordiam quia hinc ascenditur, et uidetis quia ille cantat canticum graduum qui ascendit. Mementote nolite amare descendere et non ascendere. Sed de ascentione cogitate: quia qui descendebat ab hierusalem in ierichio incidit in latrones, non descenderet et non incideret in latrones. Iam ergo adam descendit et incidit in latrones. Omnes enim nos adam sumus. Sed transiit sacerdos et contempsit transiit leuita et contempsit quia lex sanare non potuit. Transiit samaritanus quidam id est dominus noster iesus christus. Ille enim dictum est. Nonne uerum dicimus quia sararitanus es et daemonium habes? Ille autem non dixit: non sum samaritanus sed dixit: ego daemonium non habeo. Samarites enim interpraetatur custos. Si diceret non sum samaritanus. Diceret non sum custos, et quis alius custodiret? Deinde ponens similitudinem. Transiit samarites et fecit cum illo misericordiam sicut scitis. Lacebat autem in uia uulneratus quia descendit. Transiens autem samaritanus non nos contempsit curauit non leuauit in iumentum, id est ad ecclesiam. Commendauit stabulario id est apostulo, dedit duos denarios unde curaretur charitatem dei et car[r] itatem proximi. In his enim duobus praeceptis tota lex pandet et prophetae. Dixit enim stabulario. Si quid amplius erogaueris in redeundo reddam tibi. Amplius erogauit apostolus quia cum omnibus apostolis permissum esset ut acceperent tam quam milites christi stipendia a prouincialibus christi.
Tav. XII: scrittura precarolina di Nonantola
Roma, bibl. Naz. , cod. Sess. 38, an. 825-837, c.48 v: opere di S. Agostino e S. Gerolamo
at gustabit conscenderint mel immo stillabit dulcedinem
sermonis dei de quo scribtum est: Gustate et uidete
quam suauis est dominus, et quam dulcia eloquia tua gutturi
meo super mel et fauum ori meo: et qui infra montes
immo secundi a montibus fuerit quos sponsus transilit
in cantico canticorum et appellat colles consiti erunt
et imitabuntur paradisum dei: ut omnia in illis poma
pendeant doctrinarum, tunc si quis infidelitate captiuus H
est, et necdum credidit in nomine domini, et est de reliquiis
populi quondam eius israhel reuertetur ad fidem
christi: Ut quem in profetis audierat in euangelio teneat:
Hl autem montes quel stillabunt dulcedinem et colles
qui consipi fuerit postquam conuerterit dominus captiui-
tatem populi sui israel,aedificabunt ciuitates ante
desertas et habitavunt in eis, ut una quaeque constru-
cta ciuitas abscondi super montem posita; et in psal-
mis dicidur : Fluminis impetus laetificant ciutate del;
Plantabunt quoque uineas cum noe et bibent uinum
earum et inebriantur, et audient a domino salvatore:
Bibite amici et inebriamini; Bibet autem uinum
quod se in regno patris cum apostolis suis nouum bibi-
turum esse poilicitus est; Haec est uinea sorech,cuius ul-
num cotidie in misteriis bibimus; nec hac rerum felici-
tate contenti propter delicias facient horto fatigabunt
eos ut nulla desint in eis genera uirtutum,et comedent
fructus eorum ; Qui enim plantauerit et rigauerit
ipse et comedet ;Cumque haec omnia montes et colles
Tav. XXIV: scrittura carolina del IX secolo
Città del Vaticano, Bibl. Apost. Vat., Cod. Regin. Lat. 495, Sec. IX In., c. 32v: Sulpico Severo, Vita di Martino.
Incipit epistula Seueri ad Eu-
sebium presbiterum postea episcopum
Hesterna die cum ad me plerique
monachi uenissent, inter fabulas iuges
longumque sermonem, mentio incidit libelli
mei, quem de uita beati uiri martini edidi,
studioseque eum a multis legi libentissime audiebam.
Interea indicatus mihi dixisse quendam malo spiritu
suscitatum, cur martinus qui mortus suscitasset,
flammas domibus dupulisset, ipse nuper augustus
incendio periculosae fuisset, obnoxius passioni.
O istum quisquis est miserum iudeorum in uerbis
eius perfidiam et dicta cognoscimus, qui in cruce po-
situm, dominum, his uerbis increpabant. Alios saluos
fecit, seipsum saluum facere non potest. Uere
plane iste quicumque est si illis temporibus natus
esset, et in dominum ha cuoce dicere potuisset.